Urbex treinenwerkplaats

Rheine 1
Rheine 2
Rheine 3
Rheine 4
Rheine 5
Rheine 6
Rheine 7
Rheine 8
Rheine 9
Rheine 10
Rheine 11
Rheine 12
Rheine 13
Rheine 14
Rheine 15
Rheine 16
Rheine 1 Rheine 2 Rheine 3 Rheine 4 Rheine 5 Rheine 6 Rheine 7 Rheine 8 Rheine 9 Rheine 10 Rheine 11 Rheine 12 Rheine 13 Rheine 14 Rheine 15 Rheine 16

Een makkelijk toegankelijke Urbex-locatie in West-Duitsland net over de grens. Het is een oude  treinwerkplaats, gebouwd om stoomtreinen te repareren. Het gebouw is in een halve cirkel gebouwd, voor het gebouw lag een grote ronde schijf waarop de stoomtreinen een plek konden bepalen om binnen boven de smeerput te rijden. Het staat nu al jaren leeg, een gewilde, eenvoudige Urbex-locatie. Gelukkig zorgt graffiti voor kleur en sfeer.
Wat achtergrond info: Een rapport uit 1927 toont dat 36 van de 58 locomotieven van het district in dit depot elke dag bedrijfsklaar werden gehouden, met een maandelijkse rij-afstand van 157.000 km. Voor de watervoorziening liet de directie destijds een eigen verbindingsleiding naar de rivier aanleggen, met een capaciteit van max. 1000 kuub per dag. Tijdens de Tweede Wereldoorlog liep dit depot alleen schade op aan het gemaal en wat kleine oorlogsschade. Maar op het personenstation zelf en het spoorwegknooppunt moest na de oorlog het puin van 1.000 goederenwagons, 100 personenauto’s en 50 locomotieven worden verwijderd. De normale activiteiten konden pas in 1956 worden hervat.
In 1967 werd een olietankinstallatie opgeleverd, die olie vanuit een tanker rechtstreeks in de tanks leverde. Langzaamaan werden de stoomlocomotieven vervangen door dieselmachines. En in 1973 reden er alleen nog diesellocomotieven. De oliecrisis dwong de spoorwegdirectie Münster ertoe deels de kolengestookte stoommachines weer in te zetten, tot 1974. Toen de stoomlocomotieven in 1977 buiten bedrijf werden gesteld, stonden er nog 16 stoomlocomotieven beschikbaar in dit depot, evenals zes oliegestookte locomotieven. In spoorwegtermen werd dit “koud geparkeerd” genoemd: ze werden verkocht of gesloopt. Sinds 1983 zijn de sporen en de draaischijf verwijderd. In 1983 werd het depot opgeheven en raakte het complex in verval. Al het interieur is verwijderd en vandalisme deed de rest. Het depot is eigendom van de gemeente, die geen geld heeft om het complex te saneren. Ook verkoop is niet gelukt. De grond is nl. doordrenkt van olieresten, die men destijds zo in de bodem liet weglopen. (tekst deels van internet) Terug naar startpagina